tisdag, december 15, 2009

En liten fabel..

Nu har jag beslutat mig om att skriva en liten fabel, bara så där ;) och lite så är det Annas fötjänst.. så nu ska min fantasi flöda ett litet tag.. håll till godo!

Grodan och musen.


Det var en gång en grön groda och en blå mus. Dessa två djur umgicks en del, ibland gick de på bio med vänner, men oftsast bar det av mot badhuset. Där köpte dig sig varsin simtur, och motionssimmade lite. Grodan, som hade långa gröna ben simmade fort. Han simmade så fort så att den lilla musen fick simma för glatta livet för att hinna med.

En dag när de två vännerna skulle betala sin simtur, så hade den lilla blå musen inte några pengar att betala med, eftersom han köpt en dyr parkeringsbiljett tidigare på dagen. Musen frågade då grodan, om han kunde bjuda honom på en simtur, i utbyte mot en liten bit mat. Grodan, som var en mycket ekonomisk individ, tvekade länge! Han var inte säker på att det var någon bra överenskommelses för hans del. Tillslut bestämde sig ändå grodan för att ge sin vän en slant eller två. När de kommit in i omklädningsrummet insåg gröna grodan att; jag har ju glömt mina badkläder. Grodan frågade då försiktigt den lilla musen om han hade något extra par nedpackat. Självklart var musen förberedd, och tog fram ett par sprillans nya badbrallor som han ville låna ut, och själv ta på sig det gamla paret han packat ner.
Grodan kände sig då dum. Han skämdes för att han inte varit beredd att låna ut pengar till musens entrébiljett, när han nu var så snäll och lånade ut de nyaste badbrallorna.
Simturen var den bästa någonsin, eftersom båda kände att de gjort en god gärning. Extra glad blev grodan som därefter alltid började tänka på andra, och att inte alltid vinna på sina handlingar själv.

Ja, det var mitt bidrag till skönlitteraturen idag, hoppas ni njöt ordentligt av mina skrivarkunskaper, och att meningen med historien var tydlig nog ;)

Pussipuss!

2 kommentarer:

  1. Hihih, vilken mysig liten fabel. Men är inte syftet att en ska vara ond och en snäll?:P haha! Man ska ju iaf lära sig nått och det tyckte jag att man kunde med din. Du är så sööööt! <3


    / Brillan

    SvaraRadera
  2. hahah va roligt ! <3

    SvaraRadera