tisdag, oktober 27, 2009

tankar av en jubelidiot?!

Idag tänker jag så här..

Ja, vad tänker jag egentligen? Jag vet inte alltid det själv känner jag.
Men idag har tankarna snurrat runt i mitt huvud något i stil med att ta det som det kommer. Jag inser att man kommer aldrig kunna påverka sitt liv, mer än på det tankemässiga planet, resten får man försöka lösa undertiden.

Jag tror att många tänker som så här, att man inte kan påverka sitt liv på något sätt, att allting är förutbestämt.
Om det vore så, och jag säger om, så skulle mänskligheten kunna sluta tänka själv och ersättas med maskiner. Självklart måste vi ha en egen vilja och möjlighet att göra egna val, för att kunna utvecklas och komma framåt i livet.
Jag har mycket svårt att tro att någon förutsett hela ens jordeliv till punkt och pricka.

Om man börjar med att tänka att man simmade fortast i livets viktigaste race. Om man då jämför det med elitidrott, så tänker jag att; Alla dagar är man inte i toppform. Dock så är det väl tur att alla var i toppform just den dagen, som blir ganska betydande för ens egen, och många andras del senare framöver!
Men, jag kan faktiskt inte tro att det är förutbestämt, mer tur.

Om man tänker på ungdomar som förolyckas i tidig ålder och går bort, kan det vara förutbestämt? Jag ställer det bara som en retorisk fråga, har du svaret kan du vänligen kommentera nedan :)

Alltså vill jag påstå, att allting som händer runt omkring en är antingen tur, eller något man själv förorsakat eller lyckats med, på något sätt. Jag tror mer på slumpen, än på ett förutsagt liv..

Nu vet jag inte om jag gjorde varken mig själv eller andra klokare med denna text.. Men jag har troligtvis satt lite tankar i huvudet på någon.

Nog för i natt, nu ska jag käka lite mat =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar