söndag, oktober 04, 2009

Uppdatering gjord av en 'skröppling' ;-)

Hej!

Då var det dags för lite bloggande igen. Och eftersom jag visste att jag skulle jobba daghelg-passet så har jag sparat mig lite tills nu :)
Tänkte börja med avslutningen på vår Finlands-trip, som var där jag avslutade mitt bloggande senast.
I tisdags hade vi alltså en helt fullsmockad dag. Den började med hundpromenad med mummu och Emma samt två hundar till Kurpan neva, dit vi gick och vände. Medan vi utförde vår dagliga morgon motion åkte pappa till sjukhuset och hämtade farmor, som tillsammans med sin nalle, skulle kampera med oss även denna dag.
Eftersom vi inte hade mycket tid, men farmor ändå ville stanna 'länge', så köpte vi oss lite tid genom att tillbringa den tiden som hon var hos oss hemma, dvs. en timma, vid fikabordet med en god bulle :) Farmor verkade nöjd och vi började klä oss i ytterkäder för att åka mot Kauhajoki och faster Leena, som ordnat med mat och massa gott.
Vi stannade där några timmar och åt. Hon berättade om allt och ingenting, som vanligt, och sen var det dags för oss att åka tillbaka och lämna farmor på sjukhuset, innan vi for vidare mot ett födelsedagskalas i Jurva, Min kusin Tomi fyllde 26 år och det skulle minsann firas med god tårta och släktträff :) Vi satt där och tjätade lite kusinerna, mormor, pappa och min gudmor. Vili, min kusins 'bonus-son' lekte med Atlas, och i slutet på visiten såg jag i Atlas ögon att han frågade mig om jag inte kunde hjälpa honom ur denna otroligt klängiga situation. Jag satte honom då i bilen en stund, så att han kunde sova och vila ut efter kalasets övergrepp :D Jag fick förövrigt världens otäckaste magkatarr mitt i allting. Tror det berodde på för mycke Fishermans Friend och kaffe. Dock så hjälpte mina Gaviscon även denna gång, yippie! :)
Vi drog oss hem mot Rominloukko för en liten kvällsmacka och sedan förberedande packande inför morgondagen, som för många utav oss svenska resenärer, var befrielsedagen! Det är roligt att åka på besök, men allt flängande hit och dit glr en alldeles matt och apatisk..

På onsdagen hade vi som sagt avresedag. Jag och Atlas inledde dagen med ett klurigt spår på ca. 1000 meter. Vi började på grusväg, upp i sandhög, ner på grusväg, in i skogen, ut på stubbåker(där jag lagd ett antal spetsvinklar) och sedan slut i ett tjärr. Atlas fixade detta med bravur, och jag blev stolt som en tupp! Tur var det att han lyckades, eftersom jag hade alla pinnar i kors med familjen, som tycker att jag är världens segaste sengångare vad det gäller resor, förberedelser och packning :D Men vi blev samt igen senare under förmiddagen, och mitt packande gick förvånansvärt bra :)
Vi for mot sjukhuset, för ett sista hejdå av farmor för denna gång och sen drog vi oss mot Teuva-city för ett kyrkogårdsbesök och lite lunchstopp. Mina sotarkusiner Tomi och Jani infann sig, som alltid vid avfärd, för lite kaffe och skitsnack innan vi drog oss mot Åbo och färjan Silja Europa. På vägen dit var jag så utmattad av allt 'fläng' att jag sov hela sträckan. Emma var lite sur för att jag satt i fram och sov, men hon sov ju i baksätet, så jag vet inte vad hon ville med det egentligen :D
Mormor kände sig nog också lite trött, hon blir ju lite som familjens mamma när mamma inte är med, men det gick fint! Inga större oroligheter eller bekymmer :D

Väl på båten valde vi att äta lite finare mat, Martinfältarna valde lövbiff och potatis, mormor tog strömmingsfiléer :D Men, smaken är som röven, klöven ;) Alla var mätta och nöjda när vi entrade Tax Free för lite hanlanden, innan det blev hundrastning på däck och sov-time i hytten.

Vi rullade hemåt tidigt i torsdags morse och stannade en gång för frukost, och en gång (i Karlsborg) för kafferast :D Mycket gott! Den dagen blev till att packa upp, fixa räkningar och gå en långrunda med hunden, mer hanns inte med..

I fredags jobbade jag dagpass, och sedan när jag kom hem sov jag från klockan fyra och fram tills jag blev väckt för kvällsmat.. Huvudvärken ville inte släppa, så mamma och jag tog en kortrunda med hunden, för att få lite friskluft i min skalle.. Sen sov jag igen till lördagsmorgonen.
Då steg jag upp, pigg som en tupp, om än lite hostig, och tog på mig grönkläderna och for mot Perstorps skjutbana i Karlsborg för lite Marmagängs-hundträning. Vi blev 3 stycken, men hund fick vi köra och trevligt hade vi! Väl hemma var det bastu som gällde för att värma upp kroppen som blivit kall och blöt i regn- & blåsvädret. Sedan var det lite hundprommisar, TV-titt och annat mys innan det var dags att 'slå räva i täcket' ;)

Nu sitter jag, som sagt, på jobbet och här är det hur lugnt som helst! Ibland kan jag tycka att det är skönt att sitta helt ensam och bara vara ett tag här på jobbet. Men tillslut drabbas jag av rastlösheten och går ut i köket och fejjar lite;)

Nu ska jag i alla fall inte skriva mer, för ingen orkar läsa så här långa inlägg :D

Kram och puss på er alla!

Vi åkte hem och

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar