onsdag, juli 18, 2012

En mormor, en fullastad bil och en Norgekarta!

Ja, efter mycket prat och lite verkstad kom jag äntligen iväg på min efterlängtade Norgetrip.
Till min stora förtjusning fick jag även sällskap av en mycket trevlig och ack så Norgeförälskad dam, nämligen min kära mormor.

Så, vi packade ihop tält, sovsäckar, spritkök och allting man kan tänkas behöva för att leva campingliv några  dagar och for iväg.

Vår första dag begav vi oss genom Värmlandsskogarna, via Charlottenberg och över riksgränsen till Norge.
Första stoppet skulle blivit i Hamar. Men eftersom det var ungdomsfestival på Hamars camping och receptionisten inte tyckte vi passade in där, så blev vi dirigerade till Mjøsa.
Där hyrde vi en mycket fin stuga och hade det riktigt mysigt med varmkorv i bröd följt av kvällspromenad.

 











Andra dagen åkte vi mot Laerdal via Fagernes. Många fina platser åkte vi förbi under resan.För att använda ett ord som jag inte sagt på sägert 10 år - häpnandsväckande.


 Väl framme i Fagernes tog vi en promenad längst fjordenskant.
Efter detta åt vi gulaschsoppa kokat i vårt lilla spritkök i solskenet, mycket gott!



På vägen mellan Fagernes och Laerdal började vi se riktiga Nogrevyer,
sådana man bara ser på vykort!




Väl framme i Laerdal var det dags att sätta upp tältet.
Vi plockar ur allting ur väskan och vips, det börjar ösregna.

Det var bara att försätta snabbt som attan, tur att man satt upp detta tält ett antal gånger.
När tältet var uppsatt blev det såklart uppehåll igen(!?)
Lägg märke till mina supsersnygga campingtofflor...


En tur längst fjordensstrand tog vi på morgene därpå.



Dag tre var vår slutdestination Vikersund.
Vi tog vägen över fjället och fick se lite tundra.

Snirkliga vägar och karga bergstoppar fick vi en stor dos av, men vackert var det!





På eftermiddagen åkte vi förbi en plats där det var skyltat meteoritkrater.
Vi svängde självklart in för att kika - mycket intressant! Jag fick till och med mormor att gå över en träbro av gänglig kvalitét.



Lägerplats nummer tre, Vikersund.



Dag nummer fyra åkte vi ut mot kusten. På något lustigt vis hamnade vi i Drammens kommun tre gånger samma dag, men vad gjorde väl det? Vi hade ju all tid i världen och en nytankad bil!



När vi skulle stanna för att kocka ihop lite lunch, började det ösregna och åska.
Som tur var hittade vi lite tak och kunde laga mat i lugn och ro.

För att muntra upp matlagningen under åskskur dansade mormor lite,
jag tror det var 'Jambalayaaa'



Sista natten efter allt regn blev i Ørje. Efter en hel dags regnande fick vi leta tältplats på en regning åker.
Men vad gör väl det, vi var ju sådana vana campare!

Första platsen som var torr låg vid en myrstack, så den tog vi inte (av förklarliga skäl)
Den andra platsen vi hittade var bara 'tjippande', och inte sjöblöt. Den tog vi.




Efter att ha torkat tält och packat ihop åkte vi hemåt över Bengtsfors. Alla de små vägarna tog vi hem och fick se en hel del. Sista fikat blev på rastplats Viggen utanför Grästorp. Tack mormor för en underbar resa - jag älskar dig!



1 kommentar:

  1. Ni verkar ha haft det riktigt trevligt,trots det kanske inte bästa väder man kan ha.
    Mvh j.kull

    SvaraRadera